Onderhoud van wandelschoenen – deel 5
Categorie D: Klimschoenen
Dit exemplaar, ook hoog-alpine schoen of stijgijzervaste-schoen genoemd, vindt u bij de die-hards die een expeditie ondernemen.
Lees meer “Onderhoud van wandelschoenen – deel 5”Dit exemplaar, ook hoog-alpine schoen of stijgijzervaste-schoen genoemd, vindt u bij de die-hards die een expeditie ondernemen.
Lees meer “Onderhoud van wandelschoenen – deel 5” →Het hooggebergte is waar deze schoen hoort te zijn. Hij geeft de voet een stevig onderkomen bij lange trektochten met een zware bepakking.
Lees meer “Onderhoud van wandelschoenen – deel 4” →Met een categorie B heeft u een alleskunner en bewandelt u de goed aangelegde bergpaden.
Meestal heeft deze schoen een hoge schacht die de enkels omvat en steunt. De neus van deze schoen en de hak bieden een deugdelijke bescherming.
De trekking- of bergschoen laat langere tochten toe met een matige bepakking.
Vervolg: Categorie C: Zware trekkersschoen
Producten te koop op de webshops van
Deze lichte schoen is ook te vinden onder de benamingen: Lifestyle, All-terrain, Travel. Het is de schoen voor tochten, met een dagrugzak, op goed begaanbare wegen. Zeg maar: bos, weiland en aangelegde paden.
Lees meer “Onderhoud van wandelschoenen -2” →Leer is een duurder materiaal vanwege de vele menselijke ingrepen gedurende het productie- en verwerkingsproces. In wezen zal een goedkopere wandelschoen meer synthetisch materiaal bevatten. Maar dit is niet altijd zo. Schoenen die niet in Europa zijn gemaakt, genieten namelijk van een belangrijk financieel voordeel als ze voor meer dan 50% uit leer bestaan: de invoertaks gaat dan van 20% naar 9,5%.
Lees meer “Grondstoffen voor wandelschoenen” →Fout. Er zijn veel soorten schoenen maar gelukkig is er een begrijpbare indeling van wandelschoenen. Ze komt uit Duitsland en belangrijke fabrikanten volgen ze.
Lees meer “Soorten wandelschoenen” →Op de wandelbeurs in Mechelen werd het overduidelijk: de wandelaar ziet door het bos de bomen niet en het onderhoud van wandelschoenen is een mysterie. Vroeger stapte u wel een keer door de regen. Vandaag beweegt u zich voortdurend door een zee van reclame.
En natuurlijk vertelt iedereen dat hij het beste product voor u heeft. Omdat het opbrengt.